After Lights Out
2013
EN FR
After Lights Out traite de l'omniprésence de la lumière dans nos sociétés contemporaines et dépeint un univers alternatif dans lequel celle-ci aurait disparu. Chaque photo présente des manifestations lumineuses isolées prenant des formes énigmatiques, voir ésotériques, rappelant les paysages nocturnes de Robert Adams. J'ai cherché à travers cette série à attirer l'attention sur le rapport mystérieux qui nous lie à la lumière, sur la relation que nous entretenons avec elle, sur sa superficialité et la dépendance dans laquelle elle nous plonge. L'anxiété et le danger des ombres mélangés au bien être et à la sécurité.


"La nuit n’existe plus. Les lumières de la ville masquent les étoiles, l’écran de nos téléphones éclaire jusqu’aux plus sombres des ruelles. Le spectre lumineux s’étend à présent jusque dans l’infra-ordinaire. Mais qu’en serait-il d’un monde où nos lampes s’éteindraient avec le soleil ? Une réalité où l’obscurité reprendrait possession de notre univers. D’anodine, une lueur deviendrait exception, phénomène mystique. Face à ce halo nous serions insectes, attirés, dévorés par la curiosité. Dans un monde en noir et bleu, une simple ampoule en feu serait la plus belle promesse d’une aventure sur le point de débuter."

Matthias Jambon-Puillet
One might say this is landscape work and entitle it "Variations on a Nightscape". And that would miss the whole point. To be sure, when facing these locations, which have been shot deliberately from the front, in the twilight, centring them as accurately as possible in order to allow the space to breathe and so make it comprehensible to someone who has not experienced it and who is looking at it, this series of photographs produces landscape. But it is seeking something else. It is asking questions about today.

In each of these lived-in landscapes, for each of these rigorously situated buildings, a light is scouring the depths, a light that has not yet been turned off or that has already been lit.

This really is the "subject" of photography, its punctum, which denotes the wounding, personally touching detail which establishes a direct relationship with the object or person within it. Asking about our relationship with light - and hence also photography. Telling of our hoped and fears, bringing out the fact that but for the existence of light the world would not exist before our eyes. And in each image instilling an enigmatic form.

"Anxiety and the danger of shadows mixed in with safety and well-being"

Christian Caujolle
Lambda print mounted on aluminum / solid wood black frame with shadow gap : 110 x 165 cm - Ed. 5 + 2 ap.
Lambda print mounted on aluminum / solid wood black frame with shadow gap : 50 x 75 cm - Ed. 7 + 2 ap.